tiistai 1. tammikuuta 2019

Aarrekartta uudelle vuodelle 2019

Hyvää Uutta vuotta  ja Onnellista Uutta Vuotta 2019!

Vuosi vaihtui jälleen. Vanha jäi taakse ja jotain uutta on edessä.  Taakse päin katsoessani mietin niitä lukuisia kiitoksen aiheita menneestä vuodesta. Kaikkea sitä mitä olen saanut kokea tai mikä on tullut osakseni ja vähän sitäkin, mikä jäi kokematta. Mikä jäi, on ehkä tulossa nyt tänä vuonna, tai ensi vuonna.  

Minulla on ollut kaksikymmentä vuotta tapana tehdä ”aarrekartta” tai ”unelmakartta” ihan kuin sen nyt kukin haluaa ilmaista. Teen sen aina uuden vuoden aattona.  Minulla on suuri arkki piirustuspaperia, kynät, sekä kasa lehtiä, saksien ja liiman kera odottamassa pöydän kulmalla. Karttaan  leikkaan kuvia tai sanoja lehdistä, jotka symboloivat toiveitani, tarpeitani ja unelmia tulevalle vuodelle.  Ne saattavat liittyä harrastuksiin, työhön, opiskeluun, ihmisiin, läheisiini ja ystäviin sekä tuleviin tehtäviin taikka uuden kirjan hankintaan. Sekaan mahtuu kannustavia elämän ohjeita tai aforismeja, mitkä auttavat eteenpäin silloin kun maailma näyttää harmaalta. Jotkut unelmistani ovat kulkeneet vuosia matkassa. Olen uskollisesti laittanut ne aarrekarttaani siitä huolimatta, että eivät ole saaneet mahdollisuutta toteutua. Ne kulkevat mukana kartassani silti. Ehkäpä joskus niille on paikkansa elämässäni. Tai sitten ne vain muistuttavat minua, että niiden toteutuminen ei ole tarkoitettu minulle. Silti, haluan jossakin syvällä sisimmässäni toivoa, ehkä se toteutuisi jonain päivänä, edes jossakin määrin.  

Kun saan karttani valmiiksi laitan sen vanhan kartan rinnalle ja vertaan niitä. Katson mitkä asiat kävivät toteen menneenä vuotena, mitä toiveita kannan vielä mukana, mitkä asiat eivät ole enää minulle niin merkityksellisiä. Tämä on toimivaa tilintekoa itselleni menneeltä vuodelta. Samalla voin kuunnella itseäni ja iloita niistä tapahtumista, mitkä olin toivonut ja mitkä saivat mahdollisuuden toteutua. Tämän jälkeen laitan vanhan kartan pois ja nostan uuden seinälle odottamaan uuden alkua. Mikä niin ihanaa, kuin herätä vuoden ensimmäiseen aamuun uudet unelmat ja toiveet edessäni.

Suosittelen sinua kokeilemaan. Kun unelmat ovat näkyvillä, eikä vain haituvina jossakin ajatusmaailmassa, niiden on helpompi toteutua. Tai niitä kohden on helpompi kulkea. Eivätkä ne näin ollen unohdu minnekään arjen touhuihin. Eikä mikään unelma tai toive itsestään toteudu, vaan niiden eteen on tehtävä jotain. Siksi kartta seinällä on oiva muistutus mitä kohti voi lähteä kulkemaan ja mitkä asiat vaativat enemmän valmistamista,  tai mitkä toteutuvat lähes kuin itsestään. 
 
Jos kysyt minulta, kuinka diakonina voin tehdä unelmakarttoja vastaan sinulle, miksipä en voisi. Ne ovat kuin hiljaista pyyntöä Jumalalle, rukousta, saada ja tulla hänelle nähdyksi ja kuulluksi omine tarpeineen.  "Aarrekarttani" on sama kuin rukous: ”näetkö Jumala minut pienenä ihmisenä ja kuulethan minun tarpeeni, kaipaukseni, toiveeni tälle maalliselle matkalla.”  Niiden toteutuminen on minulle rukousvastauksia. Joskus ihmeellisiäkin, ei aina niin kuin ihan toivoin, mutta sinne päin. Minun harras pyyntöni on ”Siunaa Herra tämäkin vuosi, niin kuin edellinenkin.”  

Yhteiset isot tarpeemme tuon myös Jumalan eteen hiljaisessa rukouksessani, toivoen rauhaa, rakkautta, terveyttä ja toimeen tulemista tässä maailmassa jokaiselle ihmiselle, myös sinulle. 

Siunausta ja rukousvastauksia vuodelle 2019!  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti